onsdag 28 mars 2012

Med min iPad på det nationella provet

Det är helt sanslöst vad det kan vara enkelt. Efter ÅR av strulande med kameror och sladdar och överföringar och jobbig redigering och för lite utrymme har jag nästan givit upp detta att spela in eleverna för att låta dem se sig själva framträda.

Nu har ju de flesta sett sig själva på film bra många gånger - de filmar och filmas ju oftare än man kunde önska känns det som ibland, men det ÄR något annat att se sig själv i en mer formell talarsituation, och det är definitivt något annat att själv kunna se sig själv jämfört med att bara få lärarens kommentarer muntligt eller skriftligt i efterhand. När man inte kommer riktigt ihåg hur det var och vad man gjorde, och inte har en rimlig chans att veta hur det faktiskt såg ut från åhörarplats. Att bli inspelad är en jättebra hjälp att se både vad man är riktigt bra på och vad man kan bli ännu bättre på (de allra flesta ser t.ex. inte fjärdedelen så nervösa ut som de känner sig. Bara det kan vara en uppenbarelse för den klentrogna att faktiskt se). Men det har ju varit så gräsligt omständligt och besvärligt...

Min iPad. Jag säger bara det. INGET Volvo IT har bidragit med i mitt arbetsliv är tillnärmelsevis till så stor glädje som min iPad. Vad gjorde jag i dag?

1. Jag spelade in talen mina ettor höll (NP, A-delen)
Ställde iPaden på högkant på bänken, och så svårt var det. Jag kunde ägna mig åt full koncentration på att lyssna och tänka kring matrisens kriterier...

2. Jag förde över talen direkt till min kanal på youtube (som "privata", dvs ej sökbara)
Finns en egen funktion för det. Ett klicktryck - och så förs klippet upp. Tar ungefär tio minuter per klipp, men jag kan ju göra annat under tiden. Vid skrivbordet finns det alltid möjligheter, som bekant...

3. Jag gick in på youtube och kommenterade (med små "anteckningar", som pratbubblor eller bara text) saker som var värda uppmuntran eller son kan ses som utmaningar.
"Bra inledning med anaforerna". "Bra att du försöker prata långsammare än förra gången - men märker du att det fortfarande är lite i snabbaste laget?" "Bra med den tydliga pausen - det blir verkligen effektfullt".

4. Jag skickade filmlänken till eleven via Fronter
Så nu kan hen se sig själv, få mina kommentarer och dessutom sedan (vid annat tillfälle) få den infyllda betygsmatrisen (som ju INTE finns digitalt utan måste pappersdokumenteras - när ska Skolverket göra något åt det?).


Jag tycker detta är magiskt bra. Så enkelt - och så mycket tydligare bedömning. Som riktas framåt.

Och det säger sig självt, att om mina elever hade datorer, eller iPads, så skulle vi kunna jobba mer med kamratbedömningar på det här sättet. Tekniken finns - bara inte här. Suck.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar