fredag 16 mars 2012

Om iPad på Medioteket den 18 april

Den 18 april är det Pedagogiskt café på Medioteket (Stockholm), med paddor och appar i centrum. Själv ska jag medverka och berätta hur födelsedagspresenten från min snälle man (en iPad2) har medfört ett helt nytt sätt att tänka kring undervisning, lektioner och elevaktivitet - och jag ska berätta hur lätt det är att jobba, som lärare, med att skapa hemföreläsningar och genomgångar.

Nån gång i höst ska jag få en hel kväll att tala om "the flipped classroom", och problematisera begreppet en del - den här gången blir det bar lite "tjohooo - så här lätt är det att börja!". Och för den lyckliga människa vars elever har paddor eller macbooks eller pc med webkamera... finns ju alla möjligheter i världen...

Och nej, stadens IT-satsning kan tyvärr inte boosta sig ett enda dugg. Min iPad är en födelsedagspresent och inte ett arbetsredskap som min arbetsgivare sett till att jag har fått för att jag behöver det. Min arbetsgivare bidrar med en häckig laptop utan webbkamera. Kanske kan jag dock bidra till att min arbetsgivare blir varse att andra lärare, som inte har lika snälla och utgiftsbenägna partners som jag, skulle kunna göra samma pedagogiska resa genom att få adekvata verktyg i sin hand? Hoppet är det sista som dör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar