torsdag 8 mars 2012

Skolchatt om läxor

Varje torsdag är det skolchatt på Twitter. Rekommenderas. Man kan kasta sig in i diskussionen, och det är spännande, eller bara ta in flödet, vilket också är spännande. Eller så kan man göra som jag gjorde i dag, kasta sig in och glömma hashtagen, dvs låta bli att skriva #skolchatt i slutet på kvittret. Då är man med fast man inte syns liksom. Det är det sämsta alternativet...

Nå, i kväll handlade det om läxor. Och det kan man säga mycket om (vilket man gjorde) - men en sak blev i alla fall helt uppenbar för mig: när man jobbar med the flipped classroom blir läxorna på ett annat sätt. Förberedelser inför lektioner istället för efterarbete. Det här är mina erfarenheter so far:

1. Mina elever kommer i mycket större utsträckning förberedda till lektionerna.
Jag har haft läxor inför lektionerna förut också: att de ska läsa texter i litteraturhistorien t.ex. Det har det väl varit si och så med. Ofta för att de inte riktigt vet vad de ska göra med texterna innan jag haft genomgången - och det är ju rätt självklart. De har inte fattat hur de ska använda sin förberedelse när det väl är lektion. Och då är de inte så motiverade att göra den, förberedelsen. Med hemföreläsningarna som förberedelse har de uppenbarligen uppfattat att de kommer att ha NYTTA av att ha gjort läxan/förberedelsen när de väl kommer till lektionen. Och de är rätt praktiska mina elever. Nytta tycker de är en bra grej.

2. Mina elever upplever att de får hjälp med det de tycker är svårast.
När vi nu använder lektionen till att använda de kunskaper som de försökt tillägna sig genom hemföreläsningen märker de vad de kan och inte kan. Det kan låta lätt när man hör en föreläsning om skräckromantik att förstå hur det hänger ihop med Shelley och Poe, men när man väl sitter där med sina texter är det kanske inte lika självklart längre. Nu sitter vi tillsammans under längre tid (klart att vi läste texter i klassrummet förut också - men eftersom jag hade en del genomgångar så blev det ju de facto mer av ensamma textstudier för dem tidigare, det blev det). De diskuterar med varandra (rätt mycket peerinstruction!) och med mig. Och vi kommer längre. Mycket längre.

3. Mina elever har börjat fråga efter förberedelsearbetet: "När lägger du ut...?"
Det är lite stressande, onekligen. Ibland hinner jag inte göra hemföreläsningen - och då blir det ingen. Och det tycker många elever är sämre, säger de.

4. Det finns fortfarande de som inte gör sina läxor, som inte förbereder sig.
Det finns det väl alltid. Men de verkar vara färre. Och en del av dem som inte förberett sig har faktiskt kommit fram efter nån lektion och sagt att de inser att de behöver ta igen det de missat - att hemföreläsningen nog har en del nycklar de behövde. Det har jag inte så ofta hört tidigare. "Du jag gjorde inte läxan, men jag inser att det borde jag ha gjort så jag tittar på det till nästa gång...". Ibland är lektionen en motivation till att ta igen. Tydligen.

5. Man behöver efterarbete också
I svenska jobbar jag med bloggande, varje elev har en blogg där hen ska reflektera över något i samband med veckans lektioner (inte i ettan, men i tvåan och trean). Det funkar sämre. Förarbete ser de nyttan med, det reflekterande skrivandet tar det ett tag innan de hittar till. Några gör det bara inte. Det är ett problem - för deras skrivutveckling. Men det har (nog?) inte med flippning att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar