fredag 16 mars 2012

Stilla tanken står...

Jag har haft migrän, för tredje gången på tre veckor. Jag brukar få migrän ungefär varannan månad. Men nu avlöser det ena bistra anfallet det andra. Jag har svårt att koppla bort de senaste veckornas fullständiga inferno där besparingsarbete, IT-strul och ledningsoorganisation ska samsas med undervisning, bedömning och utveckling och tänker att detta är min kropps sätt att i samlad styrka säga att det här inte går längre. Något som vissa delar av kroppen (hjärnan och ryggen) sagt bra länge.

I går hade Stockholms stads utbildningsnämnd möte. På dagordningen stod en genomgång av stadens IT-satsning och konsekvenser för just utbildningsområdet. Nämndens vice ordförande (s) lämnade på mötet den 20 oktober in en skrivelse om att det måste göras en utredning om hur det egentligen står till, eftersom det cirkulerar illavarslande information om att allt inte står väl till, att stadens skolor inte har välfungerande IT och att de betalar rasande mycket för detta.

Den 20 oktober. Det är ett tag sedan. Typ nästan fem månader. Vill bara påpeka att om jag hade fått en fråga om något gällande min verksamhet i skolan hade jag inte kunnat vänta fem månader med att inkomma med ett svar.

Svaret från stadens utbildningsförvaltning är inget för hjärtsvaga. Eller migränbenägna. Där framgår att det inte finns någon fara på taket, att man ska göra en undersökning av hur det står till som avslutas i juni och till dess kan man gott vänta. Samt att "Genom GSIT har skolorna fått en standardiserad IT-miljö som lett till en jämn och likvärdig IT-miljö vilket har medfört att alla elever får möjlighet att utvecklas med hjälp av ett modernt IT-stöd".

En jämn och likvärdig IT-miljö där alla elever får möjlighet att utvecklas med hjälp av ett modernt IT-stöd. Utom just de 1100 eleverna på min skola?

Gårdagens utbildningsmöte hade enligt en av de deltagande politikerna en "lång diskussion" som ledde till att förvaltningen ska "ge ett nytt svar nästa möte". 19 april. Nästan på dagen ett halvår sedan frågan ställdes. Ett halvår av icke-IT för mina elever. Ett halvår av megakostnader för min skola.

Jag blir ganska trött och dimmig i huvudet av att ha migrän. Inte så klarsynt och klartänkt. Det kanske märks i det här inlägget, vad vet jag. Jag vet att en del skolor har hyfsad IT-situation. Jag vet att bra många inte har det. Jag vet ingen som har det så uselt som vi. Men jag vet de som har det inte så mycket bättre.Och jag undrar: har de som tänker kring stadens kommunala skolors IT-situation alltid ont i huvudet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar