tisdag 6 mars 2012

Vanföreställningarnas makt

Helt plötsligt tror jag att jag begrep något, genom att se på en film som flög förbi i twitterflödet:






Jag har funderat över hur det är möjligt att elever som verkade ha förstått en hel del om mångfalden inom en religion i A-kursen, när man kommer till B-kursen faller tillbaka in de allra mest förenklade schablonerna. Och jag tänker förvirrad: kunde de inte det här alldeles nyss? Vad hände? Samma elever kan å andra sidan lyfta fram insikter från litteraturanalys som ligger både ett och två år tillbaka i tiden, utan problem - och utveckla och ge ytterligare komplexitet till redan rätt mångfacetterade diskussioner. Varför det ena och inte det andra? Vad är det som skiljer svenskämnets utmaningar från religionsämnets - åtminstone när det gäller hur jag ska få mina elever att komma vidare i förståelse?

Kanske har filmen ovan en hel del med det att göra. Kanske är det så att fysik och religion har något gemensamt som svenskämnet saknar. Just ikväll, efter att ha sett filmen ovan, tror jag det. Det handlar om MISSUPPFATTNINGAR.

De flesta av mina elever har inte särskilt många missuppfattningar i bagaget när det gäller litteratur. De har ingen aning om nånting.  Eller så har de en aning, och är rätt rimligt välorienterade. Men i religion - du milde. Där frodas missuppfattningar och fördomar och idéer som de mest obskyra sensationsprogram basunerat ut en masse.

Jag tror att religion och fysik har det gemensamt: att många av oss bär på grundläggande missuppfattningar som vi inte tar itu med för att kunna lära oss nytt, på riktigt. Och då hjälper ingen Khan academy och ingen Mrs Tigerteach, inget flippat klassrum i världen.

Det här handlar inte om the flipped classroom - egentligen. Men det får betydelse för hur jag ska lägga upp mina filmer. Och OM jag hade tillgång till datorer i klassrummet så att jag kunde använda gratisprogrammet Mentimeter skulle jag se till att flitigt använda det för att kolla av vilka föreställningar det gäller att städa bland vad gäller just det vi ska jobba med.

För att flippen inte ska floppa alltså:
1. kolla vanföreställningar
2. anpassa hemföreläsningen
3. jobba med applikation i klassrummet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar