tisdag 8 maj 2012

Edcampspel

Fyra bord som man cirkulerar kring, någon som valt ett ämne som man diskuterar en halvtimme - och fritt fram för tankeutbyte, vilda idéer och högljudda protester. Edcamp är en vitamininjektion. I går fick jag min första (av just den sorten).

Gårdagens tema var spel: gamification, spelifiering... många begrepp och åtminstone för mig lite osäkra och otydliga sådana. Men intressanta. Jag gillar dataspel, fast jag vet att jag inte kan ge mig in i dem (sedan jag spelade Myst och Riven ett jullov och höll på att aldrig återfå min dygnsrytm igen. Eller i alla fall inte en dygnsrytm kompatibel med familjeliv, arbetsliv och vanligt umgänge...). Och jag vet att många av mina elever har datspel som en självklar del i sin vardag. Jag använder ibland spel som studieobjekt i min religionsundervisning (jätteintressant att diskutera/undersöka etiska förhållningssätt, värderingsskalor och handlingsutrymme i dataspel bara för att ta ett exempel) -men kan man tänka på andra sätt och ledder?

Ja.

Otvetydigt ja. I går fick jag många infallsvinklar på detta i form av diskussioner om belönings/motivationssystem, om experience points och alternativa vägar till mål, om gränssnitt, bild och ljud. I mycket kan man känna igen sig som pedagog - problemlösning är gemensamt fokus. I annat kan det bli lite tveksamt (behaviourism? manipulation? gränser?). För den som vill få ett hum om vad som diskuterades finns en del anteckningar samlade här.

Själv cyklade jag hem i majkvällen på glada trampor, med inspirerande kollegors röster i huvudet. Fast allra mest förtjust - och fundersam, varför ser det så annorlunda ut i skolan? pengar, ja,men det är inte hela sanningen... - över Richard Gatarskis inledande reflektioner över hur spelvärlden visualiserar (ja, och ljudsätter!) mål, utvecklingsstadier och förutsättningar. Det där att man bara VILL ge sig in i ett system...

Att jag sedan gjorde bort mig så grundligt inför samme Gatarski att jag rodnade hela vägen hem (ställde mig i egna tankar rakt framför webbsändningens kamera...) får jag leva med. Tar peruk nästa gång jag ska på skolutvecklingskonferens helt enkelt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar