söndag 19 augusti 2012

Ett helt äppelträd

Lagom till första satsen äppelmos i köket kom ett grattis på twitter till att jag blivit nominerad till Guldäpplet. Tillsammans med rekordmånga andra, och - som jag förstår det, som ännu inte sett listan - just många av dem jag inspirerats av och tänkt tillsammans med på twitter.

Det är ju jättekul! Jättekul att ha blivit nominerad till Guldäpplet - men också jättekul att det är så MÅNGA andra som blivit det. Att det kanske inte längre (Guldäpplet har ändå funnits en stund) är några enstaka gyllene äpplen som rullar omkring ute i klassrummen, utan att det finns hela träd av IT-intresserade och -utvecklande pedagoger, som lär av varandra och lär andra.

Nu ska jag erkänna: jag tycker att det vore fantastiskt roligt att bli Guldäpplevinnare. Men jag inser samtidigt att chansen är väldigt liten, med alla dessa kunniga och inspirerande kollegor runtomkring. Och då tänker jag att det är lika fantastiskt roligt att vara en del av ett stort sammanhang, ett pedagogiskt trädverk där frukterna växer och utvecklas. Det manar också till viss eftertanke att det var just ett guldäpple som Eris kastade in på den glada bröllopsfesten på Olympen, ett guldäpple med inskriptionen "Till den vackraste" - som blev upphov till hela det Trojanska kriget...

Men så tokiga är ju inte vi pedagoger, eller hur? Vi planterar våra äppelträd och låter frukterna växa - och hoppas att de glimrar i höstsol och gomsegel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar