fredag 17 augusti 2012

Mrs Tigerteach i tassemarkerna?

Att arbeta med IT i skolan när man bor i Stockholm erbjuder ständigt nya upplevelser.

I förrgår anmälde jag mig till tävlingen Webbstjärnan med en idé vi fick i mitt arbetslag under junidagarna efter skolans slut i år. Vi ska starta ett "elevlyft" för våra elever, där en lärare (nämligen jag) och ett antal elevcoacher har två öppna klassrum en gång i veckan där det finns ett riktigt "studierum" (man ska höra hur det gnistrar i hjärnbarken!). Vår skola har överhuvudtaget inga studieutrymmen, därtill är vi alltför trångbodda - och som våra elever kommer från hela Storstockholm och från kringliggande kommuner behövs det utrymme att sitta på tillsammans för att jobba med svåra mattetal, historiska analyser och vad det nu är. Och vi vill erbjuda äldre elever möjligheten att utveckla sina egna kunskaper genom att tvingas förklara för andra. Inget märkvärdigt alls, basic kan man säga - men på just min skola finns det inte.

Jag kom på en idé om hur man skulle kunna utveckla det här projektet med ett webbprojekt också - just nu har jag hybris och tror att det blir strålande. Och jag insåg att jag faktiskt skulle kunna ha nytta av att få ta del av Webbstjärnans alla resurser genom att anmäla mig deras tävling. Och lite kul med tävlandet är det ju... Så jag anmälde ett lag på stört när tävlingen öppnades, i onsdags.

Webbstjärnan tar emot ansökan, och sedan gås den igenom så att den verkar OK, relevant etc - innan man får tillgång till sin domän. Det är en av de fina grejerna med Webbstjärnan: man får under ett år gratis webbhotell och en se-domän till sitt projekt. Min/vår heter sålunda www.elevlyftet.se och i går fick jag mail från Webbstjärnan att den godkänts och fanns tillgänglig.

Kunde ju jag tro. Inte i Stockholms stad.

Känns ju på sitt sätt lite spännande. Mrs Tigerteach "suspicious" - det trodde ni inte?

Fast mest visar detta att jag jobbar på ett ställe som har en slarvig och feltänkt strategi kring nätet. Suck.

Helpdesk kunde förstås inte göra något åt saken, men de skulle skicka det vidare till rätt instans och angav att ärendet "eskalerat". Jisses.

Men spännande är det ju, på sitt sätt. Jag traskar runt i våtmarkerna och hoppas att det slutar klafsa snart - för jag vill börja jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar